Twiiks väg till ökad retention

Insert Coin 2021-11-10 08:00

Det här är historien om hur Nordens ledande digitala plattform för wellness, Twiik, motiverade och engagerade sina användare genom gamification.

 

Att ta till sig nya hälsosamma vanor är inte alltid lätt

Genom att kombinera en solid träningstjänst och en marknadsplats där användare kan få tillgång till professionella tränings- och wellnessprogram skapades Twiik, Nordens ledande digitala plattform för wellness. Twiik hade identifierat ett behov hos sina användare. De behövde hjälp med att komma igång med sin träning och att på lång sikt fortsätta hålla sig till programmet.

Vi vet ju alla hur det är många gånger när det kommer till träning. Man vet att man borde och man vet också att man mår bra av att träna men det kan vara svårt att ta tag i själv och ta sig till gymmet. Träningen i sig kan ses som belöning men i många fall krävs det något mer, en extra motivation. Twiik behövde därför hitta ett sätt att komma närmare användarna, motivera dem och ge dem feedback i realtid vid varje framgång på vägen. 

 

Belöna beteenden

Genom ett gamification-upplägg där milstolpar sätts upp får användaren en tydlig bild av sina framsteg. På sin väg framåt genom progressionen kommer de förbättra sin träningsstatistik, klättra på topplistor och låsa upp belöningar inuti appen. Detta görs möjligt genom en välkomponerad uppsättning av gamificationmekanismer:

 

  • Progression-mekanismen ger användarna en tydlig känsla av framsteg som belönas med XP, feedback och regelbundna nivåhöjningar.

  • Genom Achievement-mekanismen blir det synligt för användaren när de når milstolpar och mål.

  • Mynt som samlats in när användaren levlat upp kan sedan användas i Rewards-mekanismen till att bytas in mot föremål av verkligt värde. 

  • Sist men inte minst används Leaderboard-mekanismen för att vänner ska kunna utmana varandra i appen.

 

Med hjälp av gamification kunde Twiik redan efter en månad se en ökning av retention på 128%. Fler användare återkom till appen och spenderade både mer tid och pengar under användandet. Utöver detta kan Twiik dessutom analysera och spåra all data om sina användare för framtida förbättringar och utveckling av sin produkt.

 


Om du inte redan gissat det så använde sig Twiik av gamification via Insert Coins gamification plattform GWEN (Gamify the World Engine). Om du också vill öka motivationen och engagemanget hos dina användare boka ett möte med oss!

För att läsa mer om Twiiks samarbete med oss, klicka här eller ta en titt på vårt gemensamma webbinarium

Prenumerera för att få senaste nytt från vår blogg

Lämna en kommentar