Ett meningsfullt engagemang i uppmärksamhetsekonomin

Mike Daskalov 2021-10-09 08:15

Ett meningsfullt engagemang i uppmärksamhetsekonomin

Vi lever i den digitala tidsåldern och våra enheter är en lika stor del av vårt dagliga liv som luften vi andas. "Den nya ekonomins valuta kommer inte att vara pengar utan uppmärksamhet - en radikal värdeteori." - skriver Michael Goldharber

Digitala marknadsförare vet detta och därför översvämmas vi ständigt av meddelanden varje timme. Uppmärksamhet är verkligen en knapp resurs och i och med övergången till en livsstil på nätet och SaaS-modeller slåss företagen om vår uppmärksamhet.

Dessutom uppdateras vi varje år om att vår koncentrationsförmåga har sjunkit drastiskt och är lägre än en guldfisks och vem vet vad mer. Men beror det på att vår teknik gör oss dummare eller utvecklas vi aktivt för att omedvetet inte lägga vår uppmärksamhet på saker vi inte bryr oss om? Reklamfilmer som dyker upp medan vi lyssnar på vår favoritlåt eller tittar på en instruktionsfilm om hur man limmar skor gör marknadsförarna en otjänst eftersom vi är fokuserade på något som vi bryr oss om.

Detta leder oss till poängen. Vi väljer fortfarande vad vi ska uppmärksamma, det är inte så att vår koncentrationsförmåga har blivit mindre än en fisks, utan vi har valt att inte uppmärksamma saker som vi inte bryr oss om. Siffrorna är så låga, helt enkelt för att vi är omgivna av tusentals saker som slåss om vår uppmärksamhet.

Var kommer gamification in i frågan, specifikt när det gäller digitala produkter, appar, webbplatser osv? En sak som företagen kan göra är att göra det värt för dig att ägna din uppmärksamhet. De två viktigaste delarna för att ekvationen ska fungera är att ha ett långsiktigt mål och att få belöningar på vägen. Så varför är till exempel spel som Final Fantasy XIV och Elder Scrolls Online så beroendeframkallande? De har en långvarig historia, med andra ord ett mål är att komma till botten med den och det finns många belöningar längs vägen för att hålla oss underhållna och påminna oss om att vi är på rätt väg.

En liknande effekt kan uppnås med andra digitala produkter. Sätt upp ett långsiktigt mål för dina användare, lås upp ett exklusivt chattrum, nå den högsta nivån och få en speciell avatar så att andra användare ser att du vet mest om ämnet till exempel. Belöningarna längs vägen kan vara prestationer, nya färger för din profil osv. Allt som inte ger oss dessa mikrobelöningar är inte intressant.

Men är detta ett manipulationsverktyg eller kan vi använda detta för att bygga upp positiva vanor och beteendeförändringar? Titta in nästa vecka när jag pratar om White och Black hat Gamification.

Om du vill veta mer om gamification och den plattform vi bygger, besök vår webbplats: www.insertcoin.se

 

/Mike

Prenumerera för att få senaste nytt från vår blogg

Lämna en kommentar