Hur du skapar större engagemang i ett digitalt landskap

Insert Coin 2021-10-14 08:00

Nytt landskap, nya utmaningar

2020 och större delen av 2021 har väldigt många behövt börja jobba hemifrån, och trots att restriktioner nu börjat lätta har det har skapat nya utmaningar. Fler och fler har vant sig vid det nya landskapet och är motvilliga till att gå tillbaka till "business as usual".  I viss utsträckning har våra vanor och beteenden förändrats för alltid och även om vi nu är på väg in i en post-Covid-fas så har vi äntrat en allt mer digital tillvaro vars omställning accelererat det senaste året. Detta är något som företag måste ta hänsyn till och anpassa sig till.

 

Ständigt på tapeten är engagemang. Vare sig det gäller engagemang bland medarbetare på din arbetsplats eller engagemang hos användare av din digitala produkt, så är detta en utmaning som många företag står inför. Så om även ditt företag eller arbetsplats har problem med lågt engagemang behöver du inte känna dig ensam. Men du kan vara lugn, vi har lösningen på problemet.  

 

Gamification för att öka engagemanget

Genom att införa gamification på din arbetsplats, eller spelliknande design i din digitala produkt, kan du bland annat få hjälp med att: 


Höja engagemanget i arbetet - Genom att visa tydlig progression, återkoppling och belöning för anställdas arbetsuppgifter kommer man långt med att sätta mål, låta användare se siffror som tickar uppåt, mätare som blir fyllda och bekräftande bevis på prestation. Speciellt när det är sammankopplat med det system du redan använder.

Underlätta lärande och kommunikation - Nyanställda (och ordinarie) kan exempelvis få en digital och gamifierad onboardning som via quiz, uppdrag och utmaningar lär dem om företagets historia och kultur, arbetsuppgifter, anställda, med mera. 

Uppmuntra och motivera - Ge användarna incitament till att göra klart onboardningen, utbildningen eller målsättningen genom att de får belöningar, ser hur mycket de har kvar och att de går upp i nivå. Det blir även i sig en rolig isbrytare för att lättare börja kommunicera med både nya och gamla kollegor.

 

I dagens nya, allt mer digitala, landskap är gamification ett värdefullt verktyg för att skapa en mer engagerande upplevelse. För att komma igång med gamification på ditt företag eller arbetsplats boka ett möte med oss!

Prenumerera för att få senaste nytt från vår blogg

Lämna en kommentar