Ökad kundlojalitet med gamification

Insert Coin 2021-11-04 08:00

 

Behovet av engagerande kundupplevelser

I en tid då uppmärksamhet är en akut bristvara och kunder tappar intresset så fort de inte är engagerade så letar även detaljhandeln efter lösningar. Kundupplevelsen har blivit en viktig framgångsfaktor för detaljhandeln. Gamification verkar hittills vara en av de bästa taktikerna för att öka försäljningen, varumärkeskännedomen och kundlojaliteten.

Enligt denna undersökning kommer nio av tio detaljhandlare, dvs. 87 procent, att tillämpa gamification för att engagera sina kunder inom de närmaste fem åren. Dessutom anser nära hälften av handlarna att strukturerade lojalitetsprogram är en av de viktigaste prioriteringarna inom kundrelationer.

I takt med att gamification-konceptet växte fram började olika stora företag tillämpa gamification i sin verksamhet. Bland dem finns Adobe, NBC, eBay, Walgreens Oracle, Cisco osv. Gamification har blivit en viktig del av dessa företags strategier för konsumentanpassning.

 

We together thumbnail

 

Fördelarna med gamification

Gamification finns överallt omkring oss. Det tydligaste exemplet inom detaljhandeln är lojalitetsprogram, kundklubbar och bonustrappor. Men också progressionsmätare är en typ av mekanism lånad från spelens värld. Det som förenar dem är att de skapar en mer engagerande upplevelse, vilket har en massa bra effekter. Så här skriver konsultfirman Capgemini om engagemang:

"User engagement is at the heart of today’s “always connected” culture. Incorporating game mechanics encourage desirable behaviors, which can, with the help of carefully planned scenarios and product strategies, increase user participation, improve product and brand loyalty, advance learning and understanding of a complex process, accelerate change adoption, and build lasting and valuable relationships with target audiences."

- från rapporten Enterprise Gamification: Playing to win

 

Framgångsrika exempel

Här är några exempel på företag och märken inom detaljhandel och shopping som utnyttjat gamification till sin fördel.

eBay

Genom att använda sig av budgivning känns det som du vinner över någon motspelare när du egentligen bara köper en vara. Det skapar även ett behov att att kolla nya bud vilket skapar spännande oberäknelighet och får dig att vilja återvända. Detta gäller även på säljarens sida då man konstant känner behov att att förbättra sitt betyg i stjärnor och agera på den feedback som köparna skriver.

feedback

Webhallen och Inet

Svenska Webhallen som har fokus på gaming och elektronik har sedan 2015 använt sig av en spelifierad kundklubb som förutom exklusiva erbjudanden, bonustrappa och fraktrabatt även låter dig samla achievements och utrustning till en karaktär. Allt presenteras med nostalgisk pixelgrafik som för tankarna till Nintendo-spel från tidigt 90-tal.

Webhallen-gamefication.670x280!

”Vi har lyckats bygga en stark lojalitet, som inte baseras på köp, pris och rabatter - Det har vi också, men grunden är att vi byggt en annan lojalitet. Grundstommen är gamification”, säger marknadschefen Fredrik Lindblad och pekar på en hög andel aktiva medlemmar.

Även konkurrenten Inet startade en snarlik kundklubb under 2020 där man kan samla poäng, gå upp i level och låsa upp utrustning till din karaktär.

Twiik - med gamification från Insert Coin

Nordens ledande digitala plattform för wellness, Twiik, motiverade och engagerade sina användare genom gamification. I plattformen kan användare köpa kurser, träningspass och tillgång till personliga tränare. Twiiks användare behövde hjälp med att komma igång med sin träning och att på lång sikt fortsätta hålla sig till programmet för att lyckas se äkta effekter.

 

Med hjälp av gamification kunde Twiik redan efter en månad se en ökning av retention på 128%. Fler användare återkom till appen och spenderade både mer tid och pengar under användandet. Utöver detta kan Twiik dessutom analysera och spåra all data om sina användare för framtida förbättringar och utveckling av sin produkt.

Här kan du läsa mer om hur vi jobbade med Twiik

Prenumerera för att få senaste nytt från vår blogg

Lämna en kommentar